سفیدک پودری گیاهان

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.75 (2 Votes)

سفیدک پودری گیاهان گلخانه ای و راهکاری جهت جلوگیری از آن

یکی از مشکلاتی که همواره گلخانه داران با آن مواجه هستند سفیدک زدن برگ و ساقه گیاهان خصوصا بوته خیار گلخانه ای است که به آن سفیدک پودری نیز گفته می شود.

سفیدک پودری یک نوع بیماری قارچی گیاهان است ، بهترین درجه حرارت برای رشد این قارچ 20 تا 24 درجه سانتی گراد است ، بنابراین خسارت این بیماری در مناطق گرم و خشک کمتر از نواحی معتدل و خشک است.
آلودگی گلخانه های تولید خیار به این نوع بیماری یکی از عوامل کاهنده تولید محصول است که باعث مصرف بی رویه سموم شیمیایی در گلخانه و وارد کردن خسارت های فراوان به محصولات مختلف می شود.

 پیشگیری سفیدک پودری خیار گلخانه

این بیماری به صورت لکه های کوچک سفید آرد مانند در اندازه های مختلف روی برگ ها و ساقه گیاهان ظاهر می شود و به زودی در کل برگ و ساقه منتشر می شود و رفته رفته موجب تغییر رنگ و از بین رفتن کل گیاه می شود تا جایی که بقیه گیاهان هم درگیر می شوند.

اغلب بوته هایی که مبتلا به این قارچ هستند محصول زودتراز موعد مقرر رسیده می شود ولی گوشت میوه بی مزه و بافت آن نرم می شود.

موضوعی که در این مقاله به آن می پردازیم این است که 

چگونه می توان از مبتلا شدن گیاهان به سفیدک پودری در گلخانه ها جلوگیری کرد؟ 

رعایت اصول بهداشتی و کنترل دما رطوبت مدام گلخانه ، ایجاد تهویه مناسب در گلخانه و کاهش تراکم بوته از راه هایی هستند که جهت جلوگیری از ابتلا گیاهان به این نوع بیماری باید در گلخانه ها به صورت منظم انجام شود.

استفاده از کنترلر های کوچک نظیر کنترلرهای فن و فوگر که برای سالن ها و گلخانه های کوچک طراحی شده که با عملکرد به موقع مانع از ازدیاد و کاهش دما رطوبت در سالن می گردد

به این صورت که با کنترل کردن سیستم مه پاش و رسیدن به رطوبت مطلوب سالن و کنترل کردن فن ها جهت تخیله به موقع دمای سالن تا رسیدن به دمای مطلوب مانع از رشد آفات و بیماری های قارچی در گلخانه می شود

سفیدک پودری گیاهان گلخانه کنترل دما رطوبت

همچنین استفاده از سیستم های کنترل اقلیم هوشمند گلخانه که جهت کنترل به موقع تجهیزات و دستیابی به اقلیم مورد نیاز کشت های گلخانه ای طراحی شده راه حل مناسبی جهت کنترل کردن دما رطوبت و کاهش بیماری ها و استرس گیاهی محصولات گلخانه ای می شود

مطلب کنترلر فن و فوگر را مطالعه کنید

درباره سیستم مه پاش بیشتر بدانیم

مطلب سیستم های کنترل اقلیم هوشمند گلخانه را مطالعه کنید

Style Selector

Layout Style

Predefined Colors

Background Image