کاربردهای مه پاش

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (3 Votes)

کاربردهای سیستم مه پاش

 

 کاربردهای سیستم مه پاش

سیستم های مه پاش یک راه حل مقرون به صرفه برای کاربردهای گسترده است. کاربردهای مختلف آن به شرح زیر است:

1- مرطوب سازی گلخانه

خنک سازی و مرطوب سازی گلخانه توسط مه پاش

سیستم های مه پاش با مزایای بسیار زیاد و در همه ی ابعاد برای حفظ آب وهوای مناسب در گلخانه ها استفاده می­شود.

سیستم های مه پاش ( یا سیستم های مه ساز) نقش مهمی در کنترل آب وهوای گلخانه ای دارند. همچنین از سیستم های مه پاش با مزایای بسیار زیاد برای حفظ دما و رطوبت مناسب در محیط تحت شرایط تهویه طبیعی استفاده می­شود. در فصل تابستان تبخیر سریع مه با توجه به اصل سردسازی به دلیل تبخیر، گلخانه را خنک می­کند؛ ضمناً در صورت رطویت نسبی کم، محیط را مرطوب می­کند. در طول زمستان سیستم، میزان رطوبت مناسب را حفظ می­کند و از کم آبی محصولات ناشی از سیستم های گرمایشی جلوگیری می­کند. محیط ایجاد شده توسط سیستم مه پاش برای حساس ترین محصولات (به عنوان مثال رشد بذرهای جوان، کشت گیاهان گرمسیری وگیاهان شکوفه دار) مناسب است که در آن امکان استفاده از روش های سنتی آب پاشی مانند آب پاشی متداول وجود ندارد.

سیستم های مه پاش با فشار  PSI1000 (70بار) کار می­کند وبرای تولید قطرات آب با قطر کم تر از 10-5 میکرون طراحی شده است که با اندازه های کوچک برای مدت طولانی در هوا معلق می­ماند و باعث ایجاد اثر مه می­شود.

معمولا همه ی تولیدکنندگان مشکل رطوبت کم و دمای بالا را دارند. وقتی که رطوبت در محیط گلخانه به زیر30% رطوبت نسبی می­رسد؛ مشکلات جدی رخ می­دهد. گیاهان آسیب می­بینند و معمولا روند رشد کند یا متوقف می­شود. در حقیقت بسیاری از گلخانه ها در شرایط خشک در ماه های تابستان بسته می­شوند تا زمانی که دمای محیط به حد قابل قبولی کاهش یابد.

 

 مزایای مه پاش برای گلخانه

سیستم های کم هزینه

در صورت مقایسه با سایر راهکارهای کنترل آب و هوا، هزینه ی بسیار پایین این سیستم ها  ویژگی بسیار مهمی در مه پاشی گلخانه است. با توجه به این که سیستم ها با راهکارهای متنوعی عرضه می­شود؛ هزینه انرژی سیستم کم و نصب آن ساده و سریع است. سیستم های مه پاش به گونه ای طراحی شده اند که با هزینه های بسیار کم و حداقل تعمیر و نگهداری کار می­کنند.

فواید

  • افزایش بهره وری عمومی تولیدات گلخانه
  • تسریع در رشد گیاهان
  • ثابت نگه داشتن سطح رطوبت
  • مصرف آب کم تر برای آبیاری
  • تکثیر گیاهان موجود در گلخانه
  • مناسب برای پخش مواد شیمیایی( کود ها، حشره کش ها)
  • نیازکمتر به رطوبت
  • خرد اقلیم مناسب در تمام فصول
  • نیاز کمتر به سایه

2- مرطوب سازی سوپرمارکت

 مزایای مه پاش برای سوپرمارکت

 

مرطوب سازی محصولات تازه توسط مه پاش

سیستم مه پاش سطح رطوبت را تا حد بهینه ثابت نگه می­دارد، مانع فرایند کم آبی و باعث حفظ طراوت مواد غذایی برای مدت زمان طولانی تر می­شود.

سیستم مه پاش معمولا به طوردوره ای 1 تا 5 ثانیه هر 10-15 دقیقه، یک مه فوق العاده سبک را مستقیماً بر روی محصول منتشر می­کند. به دلیل اندازه های کوچکشان، این قطرات کوچک آب بدون خیس کردن، با حفظ رطوبت و خنکی در هوای محیط، کاهش کم آبی وحفظ وزن وشرایط محصول، تبخیر می­شوند.

3- مرطوب سازی میوه و سبزیجات

 مه پاش برای میوه فروشی تامین رطوبت سبزیجات

میوه و سبزیجات عمدتاً از آب تشکیل شده اند.از بین رفتن تازگی عمدتاً به دلیل کم آبی سریع محصول در نتیجه ی تبخیر آب است. به دلیل تفاوت بین مقادیر موجود در سبزیجات و هوای اطراف، آب تبخیرمی­شود. به وسیله ی یک سیستم مه پاش سطح رطوبت در هوا تا حد بهینه ثابت نگه داشته می­شود و روند کم آبی را مسدود می­کند. علاوه بر این یک سیستم مه پاش با رعایت اصل آدیاباتیک، دما را کاهش می­دهد و محصولات در معرض نمایش در پیشخوان ها را خنک می­کند.

4- مرطوب سازی ماهی فروشی و آبزیان

 

 مه پاش ماهی فروشی رطوبت رسانی ماهی

محصولات دریایی مانند ماهی و میگو و ... اگر در معرض کم آبی قرار گیرند تازگی آنها از بین می رود ؛ زیرا آن ها بیش از 70% از آب تشکیل شده­اند. علاوه بر این سیستم مه پاش میتواند بوی نامطبوع ناشی از محصولات دریایی کاسته و هوا را نسبتا مطبوع کند و به نحوی از تجمع حشراتی مانند پشه و زنبور جلوگیری کند و همچنین سیستم مه پاش می تواند به راحتی در داخل ویترین های یخچال تعبیه شود.

5- رطوبت رسانی در صنعت نساجی توسط مه پاش

 مه پاش نساجی مهپاش ریسندگی

نخ­ها تا زمان تغییر شکل در بافت باید رطوبت خود و رطوبت موجود در هوای پیرامون را متعادل کنند.کارخانه­های بدون تهویه مطبوع یا با سیستم رطوبت سازی متفاوت، خیلی اوقات به دلیل شکستگی و سطوح بالای الکتریسیته ساکن، در هنگام گلدوزی، بافندگی و ریسندگی با مشکلات تولید مواجه می­شوند.

موسسه ی فناوری نساجی آمریکا دریافت  که پشم با افزایش رطوبت نسبی از 60 به 70% در حین نگهداری ، یک افزایش 15 درصدی کشسانی پیدا می­کند که شکستگی حین فرآوری را به شدت کاهش می­دهد. تنظیم سطح رطوبت با سیستم مه پاش، مقاومت کششی تمام الیاف طبیعی را افزایش می­دهد، الکتریسیته ساکن را از بین می­برد، باعث بهبود کارایی نخ­ها و الیاف می­شود، پسماند معلق در هوا را کنترل می­کند و آسایش محیط کار را بهبود می­بخشد.

آب توسط نازل های مخصوص که قادر به تولید قطرات بسیار ریز کم تر از 10 میکرون هستند؛ با فشار پاشیده می­شود که بلافاصله بدون خیس شدن سطوح و اشیاء جذب هوا می­شوند.

آب قسمت مهمی از وزن الیاف را تشکیل می­دهد. آب حدود 7% از وزن پنبه خشک را تشکیل می­دهد. آب در یک نخ مصنوعی خشک مانند نایلون 2-3% است. آب تا 18% از وزن مخصوص پشم را تشکیل می­دهد.

در صنعت نساجی معروف است که رطوبت نسبی و بازیابی رطوبت الیاف پارچه نقش بسیار مهمی در کاهش الکتریسیته ساکن دارد. تقریبا تمام الیاف نساجی وقتی کاملا خشک هستند؛ مقاومت الکتریکی بسیار بالایی دارند. با این حال با افزایش رطوبت نسبی، الیاف رطوبت را جذب می­کنند و با کاهش نتیجه بخش تولید بارهای الکترواستاتیکی، مقاومت الکتریکی آن ها کاهش می­یابد.

6- مرطوب سازی سالن مرغداری و گاوداری با مه پاش

 مه پاش مرغداری مهپاش گاوداری

امروزه استفاده از مه پاش در سالن های مرغداری و گاوداری تقریبا رایج شده است . این دستگاه های علاوه بر حفظ سلامتی طیور و دام ، مزایایی دیگری نیز دارند که بر کار پرورش و بازدهی تولید، بسیار تأثیر گذار می باشد.

بهترین مزایای استفاده از مه پاش در سالن های مرغداری و پرورش دام ، ضدعفونی کردن فضای سالن می باشد. پرها و بدن مرغ و بدن دام و طیور ، می تواند به راحتی در معرض انواع باکتری و قارچ ها قرار بگیرد. برای سم پاشی و از بین بردن این آلودگی ها می توان در مخزن این مه پاش ها ، مواد ضدعفونی را قرار داد تا دستگاه از طریق فرایند مه سازی خود تمامی ویروس ها و میکروب های موجود در هوای سالن را تمیز کند. از دیگر مزایای استفاده از مه پاش در مرغداری و سالن های پرورش دام به کاهش دمای بدن دام و طیور در فصل های گرم سال و مقاوم شدن بدن آنها در برابر امراض می توان اشاره کرد همچنین استفاده از مه پاش تا حدودی باعث از بین بردن بوی نامطبوع و کاهش گرد و غبار محیط می شود

جهت آشنایی بیشتر با سیستم مه پاش گلخانه کلیک کنید و این مطلب را مطالعه کنید

جهت آشنایی با مه پاش های خانگی یا مه پاش های کم فشار برای گلخانه های کوچک و سالن های پرورش قارچ و کشت زعفران کلیک کنید و این مطلب را مطالعه کنید

جهت آشنایی با کنترلرهای دما رطوبت برای سالن های کوچک کلیک کنید و این مطلب را مطالعه کنید

 

 

Style Selector

Layout Style

Predefined Colors

Background Image